söndag 27 november 2011

Segt idag...

Igår hade vi då, aningen försenat, vår 40-års fest!


Det blev en fantastiskt trevlig kväll med våra härliga vänner. Vi drack bubbel i massor...Hade bett David köpa tre flaskor bubbel och han hade råkats köpa 1½ liters flaskorna så det blev lite mer än väntat :)

Buffé med vin, två sorters tårta och massor av prat och fniss...

Vi hann även med lite karaokesång, förundrad över hur mycket bättre man låter efter ett par glas vin, undrar vad det beror på?

Kvällens stora överraskning var Herr H´s fyrverkeri, jisses vad han smällde. Först överraskade de oss med ett fyrverkeri i trädgården då de kom. Senare på kvällen drog han igång värsta fyrverkeriet, fantastiskt!

Vi kom i säng vid halv tre så vi är ganska sega idag. Nu väntar dock en timmes tennis och sen tror jag nog att vi slår på stort och käkar pizza :)

Ha en riktigt härlig advent!

onsdag 23 november 2011

HEKTISK VECKA!!!

Denna veckan har det varit full rulle, mer att göra för varje dag vi närmar oss lördag!

Vad som händer på lördag?!? Jo då ska jag och David ha 40 års fest, eller 80 års partaj :)

Idag står städning på schemat, får se om jag har några krafter kvar tills tennisen ikväll!

Imorgon ska jag handla all mat och på fredag ska maten börja förberedas. Herr H är gullig och hjälper till (är en fena i köket) så han fixar en lammfilé och två röror. Själv ska jag göra kallmarinerad fläskfilé, det lutar åt en med balsamico och soltorkade tomater men har någon något smarrigt recept så hör gärna av er. Sen ska vi ha lite kallskuret, italiensk risotto, sallad, foccatia och varm brieost.

Till dessert ska jag baka en lime cheesecake och en chokladtårta. Vad tror ni, kan det vara något? Tar gärna emot recept på någon röra om ni har det, röror är så himla gott att ha och doppa brödet i.

På söndag är det ju advent och då ska alla fina ljusstakar och stjärnor fram. Förra året hade vi massor av snö så här i slutet av november och då infann sig julstämningen omedelbart. I år känns det väldigt fjärran, ingen snö i sikte...synd om barnen och nog är det väl synd om herr H också som har gått med i en "snöslunge-kooperativ" :)

Nästa år skulle vara mysigt att resa söderöver, varannan jul i Sverige, varannan i värmen...fast det beror ju helt på vad som händer med världsekonomin, som det ser ut nu så är det ganska nattsvart!

måndag 21 november 2011

Räddaren i nöden...

... var jag idag!!!

Jag anlände nyss till tennisen för att kolla lite på Fabian. Min egen tränare ( nu låter det ju som om jag äger honom men ni förstår nog vad jag menar) satt med en liten sexårig tjej som grät krokodiltårar. Tjejen var ledsen över att tennisen inte gick så bra idag. Min tränare försökte trösta så gott han kunde. Det visade sig att flickan var hungrig, skolmaten var inget vidare och mamman hade glömt ge henne frukt.

Tränaren försökte desperat se om han hittade något ätbart till henne men fick tyvärr medge att det var soprent och att hon fick gå hem och äta efteråt. Den lilla tjejen började gråta krokodiltårar igen...

Det var då jag kom in i bilden. Jag har precis varit och handlat och frågade om hon ville ha ett äpple? JA sa hon och sken upp! Sen satt jag där och småpratade med den lilla tjejen som glupskt började sätta tänderna i äpplet. Ja det tog sin tid för som så många sexåringar var hon ganska så tandlös! :)

Ordningen är återställd! Nu ska det hem och provlagas risotto inför lördagens 40-års partaj! Kommer ha lite buffé men tycker att risotto är roligare än potatissallad :)

Ha en skön måndag kära vänner!



- Posted using BlogPress from my iPhone

söndag 20 november 2011

VOFF, VOFF!!!

Imorse damp det ner en årskalender med reklamen. En kalender från synskadades riksförbund där det var olika hundar månad för månad. Reklamen blev nog inte riktigt som de hade tänkt sig, i alla fall inte hemma hos oss! Istället för att diskutera hur mycket pengar man ev. skulle skänka till föreningen så började en livlig diskussion om HUND!

En diskussion som vi haft tidigare av och till men som nu fick ny energi. Alla vill ha hund utom möjligtvis jag...Kan visst tycka att det skulle vara mysigt men också väldigt krävande. Diskussionen fortgick och vi hamnade till sist framför datorn för att googla fram allergivänliga hundraser.

Fabian har fått i uppgift att ta reda på saker via folk som har hund och prata med vår granne veterinären (han är nämligen mest angelägen).

När de andra hade gått iväg så kollade jag lite (för skojs skull) på Blocket, där det fanns en hel del hundar. Plötsligt kom Fabian och sa "Nä men mamma, kollar du efter hund på Blocket. Vi ska väl inte köpa en begagnad hund?!?"

Ja, vi får väl se vad som händer men OM det blir aktuellt så får det bli en medelstor hund med starkt psyke och som inte fäller, finns de tro :)


Nu har vi precis kommit hem efter att ha ätit god brunch hemma hos svärföräldrarna. Just nu är Astrid på simning, Fabian hos en kompis och jag och David monterar spotlights och tavlor. Om en stund är det dags för tennis...

Hoppas att ni andra också njuter av söndagen!

lördag 19 november 2011

Vi börjar visst bli gamla!!!

Jag skrev ju om min käre vän Herr H härom dagen, han som blivit delägare i en snöslunga...

Igår kväll var det samling vid slungan, samtidigt fick jag ett kul mess från Catarina ...

"Jag måste hitta en yngre man! Han står i grannens garage och har möte om snöslungan, han blir tillfrågad om han vill gå med 60+ gänget på aw (after work) han har gått med i konstlotteriet på jobbet och han skall skaffa läsglasögon:-D kram kram"

Gissa om jag fnissade... Känns som om det händer något när man kommer en bit in på 40-års åldern!

Talade med Herr H imorse och de hade hållt på från klockan 18 till halv ett i natt! Antingen är männen i 60+ väldigt långsamma att lära in eller så är det helt enkelt ett gäng med goa gubbar som är hur kul som helst. Med tanke på hur Herr H är så tror jag på det sista...

Sitter just nu i badmintonhallen, sedan ska det handlas vinterjacka till Astrid, städas, tvättas innan det är dags att fira lördagkväll. Kvällen till ära ska Marcus sova över så Fabian har önskat hemmagjord pizza...

Full rulle-som alltid!





- Posted using BlogPress from my iPhone

Location:Skepparevägen,Hovås,Sverige

torsdag 17 november 2011

De små barnen, de små barnen!

Fabian berättade att en av hans kompisar är lite förälskad i tvillingarna i klassen. Jag frågade då vem av dem han var kär i? "Båda två, svarade Fabian, för han ser ingen skillnad på dem"

Måste ju innebära att det är utseendet han gillar :) 

onsdag 16 november 2011

Inte på topp just nu...

...vilket gör att jag inte har så mycket att skriva om för tillfället!

Ibland händer det saker som går före allt annat och som framför allt gör att man har tankarna på annat håll än bloggen!

Jag måste dock dela med mej av något småkul...

Catarina var här på fika härom dagen. Hon berättade att Henrik, tillsammans med åtta andra män, blivit delägare i en snöslunga. De är nu rustade för en riktig vargavinter....

Denna snöslungan är årets händelse på deras gata, i alla fall för flertalet av de äldre männen (tror bestämt att Henrik är 20--30 år yngre). Hur som helst, snöslungan har anlänt och nu är det dags för herrarna att ta sig an den. Samtliga delägare har fått kopia på bruksanvisningen och på fredag kl. 18 är de inbjudna till den enas garage. Där ska de tillsammans gå genom snöslungan över en öl eller två och förmodligen lägga provköra den.

Kan riktigt se det hela framför mej :) Får nu hoppas att det blir lika mycket snö i år så de får användning för sin kära snöslunga!

Nu ska jag svida om inför kvällens tennislektion! Vi hörs när vi hörs!!!

söndag 6 november 2011

LADDAT BATTERIERNA...

... HAR Vi GJORT!!!

I torsdags eftermiddags bar det av till föräldrarna i Blekinge. Även söstra min och syskonbarnen var där. Vi har haft några härliga dagar med god mat, dryck, trevligt sällskap, promenader ... Och så har vi fällt träd inför nästa års byggprojekt, då vår förhoppning är att börja bygga ett större sommarhus :)

Det är något visst med att komma hit. Man lämnar stressen där hemma och blir så mycket mer avslappnad och i nuet!

Härligt avslappnade beger vi oss nu hemåt med ett stopp i Ullared, där vi lär behöva all energi!

Väl hemma gissar jag att klockan är så mycket att det bara är till att svida om och åka till tennisen!

Ett härligt avslut på en härlig vecka...









-


Posted using BlogPress from my iPhone

tisdag 1 november 2011

Halloween firandet som kom av sig!

Igår var det ju Halloween och barnen har laddat i flera dagar, de hade fått nya dräkter och var så spända på att äntligen få komma iväg!

Vi har haft en älg gåendes i området och Fabian och Erik var lite rädda för att gå ensamma så jag ställde upp och gick med dem alla fyra. När de knackade på hos folk så gömde jag mej en liten bit bort!


De höll mej krampaktigt i handen och jag sa hela tiden lugnande att de inte skulle vara rädda, älgarna kommer fram när vi har gått och lagt oss.

Tjejerna busade med småbröderna och låtsades att grenar var älghorn...

När vi hade gått på några granngator och landade på vår egen gata tänkte jag först gå hem men följde med även där eftersom de gärna ville det!

När vi var hos vår granne så ställde jag mej ett par meter från tomtgräns så jag inte skulle synas. Jag fipplade lite med mobilen medans barnen ringde på dörren. När jag förstod att ingen var hemma och att barnen var på väg tillbaks så vände jag mej om.

Gissa om jag blev chockerad när jag ser barnen kliva ut från grannens tomt, lyckligt ovetandes om vad som stod bakom ryggen på dem. En livs levande ÄLG!!! Skogens Konung stod mitt i gatan, ca. 5 meter bakom barnen och vackert belyst att gatubelysningen.

Där hade vi gått och skojat om det och vips så blev det plötsligt allvar!

Jag sa åt barnen " Älgen står bakom ryggen på er och jag skojar inte, kom här. ...." Sen föste jag de livrädda barnen framför mej och tryckte upp dem på grannens trapp.

Vi bankade på ganska rejält och när man står och väntar känns det som om tiden står still. Efter ännu mer bankande öppnade de och blev smått chockerade när vi sa att det stod en älg utanför huset och att vi ville komma in!

Mannen i huset lovade att följa oss hem och jag hade även ringt David som skulle hålla koll efter älgen från andra hållet. Grannmannen skrattade lite och sa att det var lugnt....Behöver jag säga att han slutade skratta när han fick syn på älgen???

Där stod den och mumsade på grannens träd, en meter från gatan som vi gick på. Här snackar vi ingen liten älg utan det var verkligen Skogens Konung XL!

Barnen var helt uppspelta när vi kom hem och vill inte längre gå ut när det är mörkt. Jag tycker inte att jag är en räddhare annars men när det gäller älgar så har jag respekt. Det har hänt en del saker på sista tiden då de oprovocerat har gett sig på människor och vem vet vad som händer när de har mumsat på tillräckligt många jästa äpplen?

Ja, så firade vi halloween i år...Lär inte glömma det i första taget!

Nu laddar jag för aftonen då Fabian ska spela bortamatch på Mölndals Tennisklubb!



måndag 31 oktober 2011

HIPP HIPP HURRA...

PÅ ALLRA KÄRASTE SYSTERS FÖDELSEDAG!!!




Hoppas att du får en riktigt härlig födelsedag! Vi ses ju snart och då kommer presenten :)

söndag 30 oktober 2011

Man ska känna att man lever...

Visst känns det lite lyxigt att få en hel, extra timme på dagen?!?


Idag har vi fixat lite, spelat en timme tennis och nu har jag lagat kräftsoppa och knäckskålar. Strax ska vi iväg och spela en timme tennis till innan det är dags att njuta av måltiden ovan :)


Jobbar tre dagar denna veckan och sen ska jag ha en härlig långhelg som ska spenderas med nära och kära!

Igår satte jag glöggen som nu står och puttrar i köket...doftar faktiskt glögg redan nu :)

Ha en fortsatt skön söndag!!!

lördag 29 oktober 2011

FÖRVÅNAD!

Igår hade ju Astrid karaoke kalas som verkligen blev lyckat. Hela tiden när de åt tjattrade de om killar, killar och åter killar. De spånade i vem som var kär i vem och stämningen var hög. När jag stod där i köket och hörde deras prat så blev jag smått varse om att Astrid börjar bli en stor tjej.

Annat var det när man serverade korv med bröd, glass och sen fiskdamm...


För att alla skulle komma igång och sjunga karaoke så hade de fått dra var sin låt ur en hatt och det var två personer som fick samma låt eftersom vi har två mikrofoner. För att vara på den säkra sidan att alla kunde låtarna valde jag gamla barnlåtar som  Lille katt, Pippi Långstrump, Teddybjörnen...

När alla hade fått sjunga var sin gång så skulle de få välja fritt. Inför kvällens kalas hade jag köpt lite nya karaoke skivor med lite moderna låtar som jag trodde skulle falla tjejerna i smak. Gissa om jag blev förvånad när jag hörde samma låtar om och om igen...Det var framför allt Lille Katt, Här kommer pippi långstrump och Jag går och fiskar...Två tjejer sjöng och de andra satt och sjöng med i soffan. Då insåg jag att de fortfarande är små emellanåt....

Idag har jag varit och handlat några julklappar och sen hämtat mitt tennisracket som blivit omsträngat. Om en stund ska jag och Astrid gå en promenad i det fina höstvädret och ikväll blir det, förmodligen, årets sista grillning!

Fortsatt härlig helg på er alla!

fredag 28 oktober 2011

Karaoke kalas...

...PÅ GÅNG!!!

Pust, Astrid har ett något försenat (läs halvår) kalas! Tio pratglada tjejer sitter och mumsar på pizza och tjattrar!

Sen ska det mumsas på glass-maräng tårta innan det är dags att sjunga karaoke och shaka loss...

Halv nio är kalaset slut... och antagligen jag också! :)

Det viktiga är att barnen har kul och mitt mål är alltid att barnen ska minnas våra kalas!

Dags att jobba vidare!


- Posted using BlogPress from my iPhone

tisdag 25 oktober 2011

Tji fick jag!!!




Var precis borta på tennisen och skulle hämta Fabian. Träffade min tränare och förklarade att jag har varit jätte förkyld och kanske inte kommer på träningen imorgon. Jag sa att jag messar honom om jag inte kommer.

Då sa han "snälla, kan du inte försöka komma, det är bara en av tjejerna annars imorgon... Vi kan styra träningen så att du och jag spelar tillsammans och hon på andra sidan..."

Paff?!? Japp, aningen... Själv älskar jag när jag är ensam på träningen eftersom det ger en jätte mycket. Frågan är ju om tränaren tycker det är lika kul, förmodligen inte.

Så, det får väl bli träning imorgon fast i lugnt tempo...


Det kan väl inte vara så att han tycker det är lite tyst när jag inte är med?!? Har ju en förmåga att snacka och ibland kommer till och med McEnroe light fram :)




- Posted using BlogPress from my iPhone

måndag 24 oktober 2011

TVÅ MÅNADER KVAR TILL...

...JULAFTON!!!


Idag har jag köpt de första julklapparna och ingredienserna till årets julglögg är inhandlade...

 MEN, det är ju faktiskt två härliga höstmånader kvar som det ska njutas av :)


Är det fler än jag som är på G???

lördag 22 oktober 2011

Så här ser det ut...

Vi är inte riktigt klara med huset men vardagsrummet börjar bli klart...



- tv hörnan i vardagsrummet...




Matgruppen... Som ni ser belamrad med lite tavlor som ska spikas upp... Altandörren väntar fortfarande på spröjs men sen, är vardagsrummet klart!

Nu ska vi fixa i ordning där uppe oxå. Hallen får ni se en annan dag! Tjingeling!


Posted using BlogPress from my iPhone

fredag 21 oktober 2011

Besök på skolan!!!

Denna veckan får barnen på mellanstadiet bjuda in sina föräldrar! Eftersom jag inte hade någon möjlighet denna veckan fick David den äran!

När jag kom hem igår fick jag höra hur det gått... Killarna tyckte att Astrid hade en cool pappa som luktade väldigt, väldigt gott!!!

Behöver jag tillägga att både Astrid och David var stolta :)

Nu stundar facklig heldag, sen föräldrar på besök! Helgen bjuder på simtävling, restaurangbesök och tennis!

Trevlig helg på er!!!



- Posted using BlogPress from my iPhone

söndag 9 oktober 2011

Bloggen kommer i viloläge...

...ganska så ofta nu!!!


De sista veckorna har varit grymt hektiska med ombyggnationen här hemma. Nu är både målning och ombyggnad avklarat men det är nu David och jag har fått fullt upp. Visst är det kul att åka och leta nya möbler som sedan ska monteras och installeras...Men man behöver lite slö-tid också!

Igår röjde vi först som galningar här hemma, städade ur sovrummen där uppe som inte städats sedan vi påbörjade renoveringsarbetet. Isch och fy.... Sen blev det en sväng till IKEA och på väg hem från IKEA upptäckte vi en ny möbelaffär  Blooms som vi passade på och ta oss en titt i... En ganska liten men mysig möbleaffär som hade lite udda saker.

Vi har letat ganska så länge efter ett nytt soffbord och både jag och David har haft en bild av hur soffbordet ska se ut men det har varit svårt att hitta...Vad tror ni vi sprang på igår??? Japp, precis ett sådans soffbord. Det är beställt och levereras till helgen, ska se om ni kan få en liten bild...

Vad tycks???

Igår kväll blev vi bortbjudna till familjen F som tyckte att vi behövde få komma hemifrån en stund. God mat, gott sällskap och många glada skratt!

Idag har vi åter fixat och donat och även hunnit spela tennis. Sitter just nu och väntar på att pizzan ska anlända :)

Visst ska ni få se lite bilder när allt är klart och det kommer ta tid, men...den som väntar på nått gott...


fredag 7 oktober 2011

Slut på sommarklädsel!

För drygt två veckor sedan låg jag på en strand i Turkiet och svettades i 40 gradig värme...

Idag åkte både skinnjackan, halsduken och mina nya Harley Davidson boots på...








Snacka om omslag :O

Höst eller ej... Det är i alla fall FREDAG idag... Först jobba, sen fika med kompis för att sedan spela en timmes badminton med Astrid innan det är dags för fredagsmys!

Ha en underbar dag!!!



- Posted using BlogPress from my iPhone

lördag 1 oktober 2011

Några timmar på IKEA och...

...några prylar rikare :)

Idag åkte vi till IKEA för att beställa en ny soffa. När vi skulle göra beställningen så visade det sig att de hade just den i lager, himla tur att vi hade släp med.

När vi ändå var i shoppartagen blev det en ny skänk/sideboard i högblank vit. Ska även köpa tv-bänk och soffbord i samma stil sedan.

Passade på att köpa lite annat smått och gott, som alltid när man är där.

Imorgon ska soffan monteras och sen måste jag köpa färgglada kuddar. Så här ska den se ut fast med silver ben...






Vad tror ni?!?

Psst...blev lite små bilder v'a!


Posted using BlogPress from my iPhone