torsdag 3 september 2009

Svininfluensan!

Ja, andante undrade lite vad mina tankar kring svininfluensan, nu mer kallad "nya influensan" är...

Tankarna är många och ovissheten likaså... Jag minns ju hysterin när fågelinfluensan kom, själv var jag rädd för att barnen skulle peta på fågelbajs, fågelfjädrar mm... Nu ska jag inte säga att fågelinfluensan inte blev så illa som befarat men vi i Sverige blev i alla fall förskonade!

Vad det gäller den nya influensan så känns det mer som ett potentiellt hot för oss svenskar...Nu har det ju visat sig att viruset inte kan mutera vilket känns positivt, tycker åtminstone jag...

Även av den "vanliga" influensan så dör det folk men det är oftast äldre personer som i så fall dör av en följdsjukdom. Det som är annorlunda med den nya influensan är ju att den sprider sig väldigt fort och tycks drabba personer värst som är mellan 10-30 år, en grupp som annars kanske brukar vara mer förskonad...

Vad det gäller kommande vaccination så kan jag personligen inte rekommendera eller avråda någon för att vaccinera sig eller låta bli. Visst är detta ett helt nytt vaccin men jag tror ändå inte att det är helt olikt det man brukar få om man vaccinerar sig mot den vanliga influensan. Varje år så framställs ju vaccin för kommande influensasäsong, skillnaden nu är ju att det är en mer agressiv influensa och att man vill att alla ska vaccinera sig vilket leder till enorma mängder vaccin som ska produceras.

Personligen kommer jag att vaccinera mej, utsätts ju dagligen för potentiell smitta med tanke på det jobbet jag har. Dessutom har ju Fabian besvär med förkylningsastma och klassas som riskgpatient.

Vaccinet lär inte komma förrän någon gång i oktober så fram till dess, och även därefter, var noga med handhygienen!!!

För oss som arbetar inom primärvården så kommer det bli ett jätte jobb att vaccinera största delen av Sveriges befolkning. Idiotiskt nog kommer inte vaccinet i förfyllda sprutor som så ofta annars, det är två substanser som ska blandas vilket givetvis är mer tidskrävande...

Vi kan väl bara hoppas att befarat utbrottt uteblir...Ta hand om er!!!

3 kommentarer:

millandante sa...

Tack för att du tog upp ämnet!
Olustigt nog så säger de att en av biverkningarna kan vara förlamning i form av Guillain Barré, alltså samma sjukdom som jag drabbades av för tre år sedan. Huuu... Läkarna funderar just nu på om jag ska vaccineras eller ej...
Konstigt nog så är jag inte så vidare orolig, men visst är det olustigt och jag gillar INTE tanken på att den drabbar de yngre...
Kram (skönt att höra ditt resonemang!)

Anonym sa...

Ett bra inlägg i influensadebatten
Det är svårt det där vaccinera sig eller låta bli. Själv ska jag inte vaccinera mig (P vet inte ännu). Sverige och Norge är de enda länder där man uppmanar hela befolkningen att vaccinera sig. I andra länder håller de sig till riskgrupperna.
Kram
M o P

ÅSA sa...

Milla...hu..är de det du har haft??? Du måste drabbats ganska hårt..för det är väl lite olika??? Tycker verkligen läkarna att du ska vaccineras...kan du inte få tamiflu??? Inget jag är så insatt i i och för sig...Hoppas verkligen inte att det blir något stort av det här...håller med om att man är orolig för barnen! Ha en skön helg! kram

MoP...jasså M ska inte vaccinera sig??? Ja det är inte lätt...känns mest som att man skrämmer upp folk i onödan...man kan ju undvika folksamlingar och hålla god hygien...Undrar när vi ska börja ha munskydd här hemma!!! Kram på er!!!