torsdag 26 mars 2009

Hantverkare...

...tycks vara ett släkte för sig...
Ja, nu ska ju inte jag uttala mej generellt om hantverkare för jag förstår att man inte kan säga så, men VÅR erfarenhet av de hantverkare vi anlitat är...finner inga ord...hrm....katastrofalt!!!

Minns ni att vi fick vårt kök ommålat i slutet av november, jag utlovade bildbevis och anledningen till att ni inte fått se slutresultatet beror just på att det inte är klart... Väggarna var flammiga och man såg den gamla tapeten skymta fram trots att de hade målat.

Jag är inte den som är den så jag reklamerade och en vecka senare kom ju målarna igen. Upplevde ju inte riktigt att de förstod att vi inte tyckte det var fint med flammiga och dåligt målade väggar eftersom de sa "man hade inte sett det om ni inte hade haft fönstret där" Men hallå, vem har ett kök utan fönster???

När färgen torkade in så upptäckte vi att det fortfarande inte var bra, man såg exakt var de hade spaklat ... Vi åkte till Thailand i denna perioden och kontaktade inte målarfirman förrän vi kom hem i januari. SEN har det dragit ut på tiden... Till slut fick jag hota dem med att jag skulle gå vidare till högre instans (detta kära vänner brukar alltid fungera)... Igår kväll kom David hem och sa att målarna kommer idag på morgonen.

Mycket riktigt, strax efter sju kom en småputt (detta var nog en underdrift) målare med stora strålkastarlampor för att granska väggarna. Vet ni vad han sa??? "Har ni försökt måla själv här eller???" Vilken tur att inte jag var hemma för då...

Sen sa han att det är målat med olika glansighet, på något ställe glans 7 och nått annat glans 20, även jag som inte är utbildad (är ju inte så säker på att han är det heller...) kan ju förstå att det är en himla skillnad!

SÅ nu när jag kom hem har köket åter flyttat in i vardagsrummet och vi har det så där härligt rörigt. På lördag hade vi planerat att ha gäster, kan ju bli riktigt trevligt!!!

Har vi riktig, riktig tur nu så kanske det blir bra denna gången och då ska mina nya gardiner upp så får ni se reslutatet i nästa vecka. Men då ska vi nog ha en riktig tur!!!

3 kommentarer:

Caroline sa...

Hahah..."man hade inte sett det om ni inte hade ett fonster dar"....sa det hade vart ok da?? Att gora ett kasst jobb??
Undrar va de tanker pa?
Hande nat liknande oss for nat ar sen, hade en lacka i taket. Fick allt fixat o sen skulle malarna komma in o gora sitt. Jag var inte hemma.....nar jag kom hem for att se vad som hade gjorts...............................
En bit av spacklet hade akt av...sa de hade bara malat over det. Bubblor o lost spackel! Sag for jakligt ut! Ringde o skallde ut dom....tog nagra mander innan de kom tillbaka for att fixa!
Uj uj uj!Lycka till!

Vit Gladiolus sa...

Jag skrattar åt dessa hantverkare du skriver om! Vaaaa???? Hur går det till???

Nu har jag legat på spikmattan, härligt, jag blir sååå mjuk. Jag mailade till dem i början för att fråga det du frågade mig om hur lång tid det tar innan det börjar verka liksom!! De svarade att det beror helt på hur pass i "dåligt skick" man är, ju längre tid tar det om du förstår vad jag menar, man kanske har varit utbränd och har ryggvärk, ja vad som helst, då tar det väl längre tid antar jag. Ja du förstår hoppas jag.

Ha en bra morgondag Åsa!!
Kraaaaaam

ÅSA sa...

Caroline...vad drar vi för slutsats? Yrkesheder, vad är det???

Zinkbaljan :) Idag får det nog bli en timme på mattan, har en hel del spänning pga vår "käre" målare... Trevlig helg!