fredag 27 mars 2009

FREDAGSRECEPTET

It´s a hallelulja moment...it´s FRIDAY!!!

För några veckor sedan provade jag ett nytt recept som jag hittade på Arla.se. Det var så super gott så jag tänkte att jag ska dela med mig till er...Vi ska nämligen ha gäster imorgon och då tänkte jag bjuda på detta, serveras tillsammans med duchessepotatis med färska örter i...Väldigt lätt att göra men smakar som om man har stått vid spisen hela dagen :)

LAXFILÉ MED HUMMERSTRÖSSEL

Ingredienser 8 port

8 bitar laxfilé utan skinn och ben, ca 1 1/4 kg
1 1/2 tsk salt
2 krm grovstött vitpeppar

Hummerströssel:
1 hummer
strimlat skal av 1 lime
1/2 dl hackad bladpersilja

Sås:
4 dl Arla Köket lätt crème fraiche
2 msk konc hummerfond
pressad saft av 1 lime
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk sambal oelek

Gör så här
Vispa ihop ingredienserna till såsen. Rensa hummern och dela köttet i bitar. Blanda hummer, limeskal och persilja. Lägg laxen på ett stort ugnssäkert fat. Salta och peppra. Hit kan man förbereda. Sätt ugnen på 200°. Stek laxen i mitten av ugnen ca 15 min. Låt såsen koka ihop några minuter. Häll en del av såsen över laxen och strö över hummerströsslet. Servera resten av såsen till. (man kan också byta ut hummerköttet mot räkor)


GI-inspirerat recept (medel).Källa: Arlaköket nr 5 2006

2 kommentarer:

Västmanländskan sa...

Ja, det har vi testat. Supergott!

ÅSA sa...

Visst är det...ser redan fram emot morgon dagen! Trevlig helg!