måndag 9 februari 2009

Hur förklarar man för barn...

...att Skåne ligger i Sverige!!!

Jag vet inte hur många gånger som olika barn har frågat vilket land jag kommer ifrån...

För en stund sedan satt jag och Fabian och pratade och då berättade han att hans kompis säger att han uttalar R som man gör i ett annat land, som i det landet Fabians mamma kommer ifrån!

Jag har försökt förklara att det finns olika landskap i Sverige och att man i de olika landskapen talar olika dialekter. MEN det tycks inte hjälpa...jag är och förblir en utlänning i barnens kompisars ögon...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ha, ha det var ju jättekul!
Det tog lång tid innan jag helt kunde slappna av i gamla barndomsbästisens nya familj, dvs tillsammans med hennes make. Det var inte helt lätt att följa med i skånskan alla gånger. Men nu går det bra. Men från början var det inte lätt. Är man från Norrland och aldrig känt några skåningar innan så är man väl förlåten? Kompisen bodde ju iallafall några år i Skåne inan hon gifte sig. De bor dessutom kvar så barnen som kom är ju också skåningar.

Inte hunnit med några nya recept än.

ÅSA sa...

Ha, ha...vá bra att vi oavsett dialekt skriver likadant :) Du ska veta att jag inte pratar så utpräglad skånska...skulle vara kul att höra vad de hade sagt då... Norrland...härlig dialekt tycker jag. Hur har du hamnat i Stockholm??? Har du ingen blogg??? Ha en bra dag! Åsa

Anonym sa...

Jag är inte så långt uppifrån, jag är uppvuxen i Sundsvall, men boende i Stockholm sedan 1986. Flyttade hit efter ett år i Spanien, ville inte tillbaka dit upp. Har ingen blogg, Halkade in på bloggläsande i höstas först, då jag först läste din systers blogg, halkade in där via Aftonbladet (de listade appropå presidentvalet några bloggar som skrevs av svenskar i USA). Har inte tid att läsa så mycket på nätet. Pluggar till logoped (klar i juni) och har två barn. Fullt upp jämt. Denna sista termin (när magistern ska bli klar) har jag mer tid hemma. Tidigare sju terminer har alltid varit fulla med föreläsningar alla dagar i veckan. Ha det bra!

ÅSA sa...

Låter spännande :) Magisterexamen, har du jobb sen? Ganska kul att blogga, kanske nått när du är klar. Jag har alltid gillat att skriva dagbok så jag ser det som en dagbok, vill nån läsa så är det bara kul, är inte så aktiv som Anna med att läsa andras bloggar... Lycka till med studierna! Ha en skön vecka! Åsa

Anonym sa...

Känns igen =)

Hoppas att allt är bra med er.
Kram Pillan

ÅSA sa...

Hallå Kusin-Vitamin! Så du känner igen det...-08:orna är väl ännu värre?!? Hur har ni det, allt väl, har ni sportlov oxå? Kram