tisdag 10 februari 2009

Stanna upp en sekund...

...och känn efter!!!

Med risk för att generalisera men jag tycker i alla fall att många av oss människor ständigt gnäller över småsaker, jobbar, jobbar, jobbar för att kunna införskaffa flashiga materiella saker, ständigt är missnöjda med hur vi ser ut...

- Har du hälsan?
- Har du en familj som bryr sig om dig?
- Har du tak över huvudet och mat för dagen?
- Sitter huvudet där det ska, har du två händer, två fötter...

Vi människor måste stanna upp och sluta jaga livet av oss... lev i nuet och njut för varje dag du får vara frisk och spendera med dina nära och kära.

När stora katastrofer händer så stannar många av oss upp en sekund och är lyckliga över att vi varit förskonade. Vi måste omvärdera och vara glada för det vi har, inte vänta på att något ska hända för att vi ska förstå hur bra vi har det!

Nu när jag har varit sjuk så har jag läst en hel del bloggar som jag vill dela med mig av...

En av mina favoritbloggare Citronfjärilen har ett fint inlägg under rubriken Sju minuter mekaniskt liv.

En blogg att läsa är Sabinas blogg. Hon är en två barns mamma i 35-års åldern som drabbats av malignt melanom. Nu med metastaser till hjärnan som inte går att bota, bara bromsa!

(jag har förstått att inte alla vet att när något är markerat i annan färg så kan man klicka på ordet och länkas vidare till en annan sida...) :D

7 kommentarer:

Anonym sa...

Du har så rätt, så rätt Åsa, tänk om vi alla kunde börja varje dag med den insikten, då hade vi fått ut mycket mer av vårt liv.
Livet går ju tyvärr inte i repris. Ja, tyvärr för vissa och kanske tur för andra.

Kram
MoP

ÅSA sa...

Carpe Diem! :D

Västmanländskan sa...

Så sant! Men det tål att påminnas om ibland när man glömmer bort sig i vardagsgnället.

Anonym sa...

Hur mår du idag?

Jag har läst på en del bloggar att man har tusen önskningar när man en frisk men bara en när man är sjuk, eller något i den stilen, och då skulle den där enda önskningen vara att bli frisk. Men det är bara skitsnack. Jag har nog en miljon önskningar, men tänker väldigt sällan på att jag önskar att jag var frisk. Klart att livet skulle vara lättare, men det är ju ingenting jag kan göra något åt (förutom att sköta mina behandlingar). Så varför ska jag gå runt och tänka på det? :)

ÅSA sa...

Västmanländskan, visst är det så! Johanna! Vi kan nog aldrig sluta oss att önska men har vi inte hälsan så blir det besvärligare... Jag blev så berörd av dina 7 minuter... Min förkylning är där den är men det hör säsongen till att få en förkylning :)

Anonym sa...

Vet inte hur jag hamnade här och hos din syster.
Det första som slog mig när man läser hos er är HUR OTROLIGT RIKA ni är,som har er underbara familj.

Går inte att köpas för pengar.

Inget annat betyder något.Familjen är viktigast.

Kram från bästkusten.

L xxx

ÅSA sa...

L xxx, varm välkommen att kommentera, jag blir SÅ glad! :D Man önskar att alla hade en underbar familj som finns för en i vått och torrt men tyvärr vet jag att det inte är så. Jag uppskattar mina nära och kära oerhört mycket och som du skriver, allt går inte att köpa för pengar!

Kul att du hittade hit, Bästkusten är väl lika med Västkusten??? Min man brukar säga det :D