fredag 13 februari 2009

Fredags receptet

Kanske någon av er har blivit frestad av bilden högst upp på min blogg??? (eller vad säger du Caroline...).

I höstas när familjen skulle ha myskväll så lagade jag och Astrid huvudrätten och David och Fabian fick göra efterrätten. Jag hade förväntat mej marängsuisse eller chokladpudding, förlåt älskling, men icke...

Pojkarna imponerade skarpt med denna bakelse så nu tänkte jag ge er receptet;

SMÖRDEGSFLARN MED JORDGUBBAR OCH VANILJKRÄM


Vaniljkräm

5 dl mjölk
1 vaniljstång
1½ dl socker
5 äggulor
3 msk maizenamjöl
½ dl mörk rom eller punsch (kan uteslutas...)
2 dl lätt vispad grädde


Koka upp mjölken med den skårade vaniljstången. Rör ihop äggulor, sockret och maizenamjölet i en skål. Häll mjölkkoket över äggblandningen och rör om. Häll tillbaka smeten i kastrullen. Koka under kraftig vispning till en tjock kräm. Sila krämen och låt den svalna. När vaniljkrämen är kall blandas den med lättvispad grädde och romen.


Flarn

1 pkt fryst utkavlad smördeg
1-2 äggulor
2 askar färska jordgubbar


Sätt ugnen på 250 grader. Skär smördegen i 4 kvadratiska bitar och resten i 1 cm smala remsor. Lägg remsorna på kvadraterna som en extra kant och klistra fast dem med äggula. Pensla med ägg, även ovanpå kanterna och nagga flarnet i botten. Sätt in dem i ugnen och sänk värmen till 225 grader. Grädda i 10 minuter eller tills flarnet blivit gyllenbrunt.


Bred vaniljkrämen över de avsvalnade flarnen och fördela jordgubbarna ovanpå. Vill man piffa till det lite extra så pudra lite florsocker över med en tesil.

Kanske detta kan vara något att avnjuta på alla hjärtans dag???

(receptet hämtat från Tinas Mat - 50 recept från programmet i SVT)

6 kommentarer:

anna of sweden sa...

Oj, vad många ägg.
Inget för mig alltså ...

Caroline sa...

Ser o later fantastiskt gott........det vattnas i munnen!

ÅSA sa...

Anna, jag tänkte faktiskt det när jag skrev det... får göra något äggfritt en annan fredag!

Caroline, fram med förkläder och kastrullerna... Överraska maken :) Du vet väl att vägen till mannens hjärta går via maten...

Caroline sa...

Oooh ja! Men just nu ligger han i "hardtraning".....!Inget sott alls! Men jag sparar receptet!

Klara sa...

Åh, så mumsigt det ser ut!!! Det kanske jag får prova någon gång ... Hrm ... Ifall mamma är borta, eller så får jag göra något annat till henne, men en sak är säker, jag kommer att göra det någon gång! ;P

ÅSA sa...

Caroline, usch vad trist...för dej alltså! Hur länge gör han det?

Klara, klart du ska testa det, mamma kan få glass och jordgubbar - det gillar ju hon...