lördag 1 januari 2011

NYTT ÅR....NYA MÖJLIGHETER!!!

Första dagen på år 2011 bjuder på sol, klarblå himmel, nollgrader och snålblåst...Mest positivt än så länge, får hoppas att det fortsätter så :)

Tänkte referera lite från gårdagens nyårsfirande i ett eget inlägg lite senare idag och kommer börja med att bjuda på lite bilder från USA-resan!

Vi kom ju hem ganska så sent i onsdagskväll, satt en bra stund på Landvetter och väntade medans David och pappa fick skotta fram bilarna. Dessutom saknade både jag och mamma var sin resväska, Davids resväska hade tullen i USA brutit upp och tejpat igen efter att de sökt genom den...

Nu på morgonen kom de hem med min resväska, två dagar senare, uppbrutet lås och allt låg huller om buller i resväskan som vi nu kan slänga på tippen eftersom de förstört den...grrrr....

Nå väl, Amerika är ett stort land och vi har ju bara besökt en liten del men bär dock med oss stora minnen :)

Häng med...


Efter ett par dagar hos söstra min med familj så begav vi oss till New York där vi övernattade på ett hotell mellan Time Square och Central Park. Här står vi och väntar på tåget som ska ta oss sista biten från pendelparkeringen in till The Big Apple!



 Teatrarna avlöste varandra på Broadway, tyvärr hann vi inte med någon teaterföreställning...


 Vi hann däremot med en tur till Staten Island då vi fick se delar av New York från havs...


 Frihetsgudinnan var ju det egentliga målet med den båtresan...inte så stor som jag hade trott!


 Vi promenerade mycket under de två dagarna vi var i New York, vi besökte både Chinatown och Little Italy, coolt med egna små "länder" inne i staden :)

Egentligen hade vi ju inte behövt ta båten för att titta på Frihetsgudinnan...här står en vacker staty i Central Park...

Hej på dej du!!!

Central Park mitt inne i The Big Apple... Vacker park med fullt av liv och rörelse, omgiven av stora skyskrapor, det tyckte jag var väldigt mäktigt!


Det var neonskyltar överallt, människor likaså...



Efter två dagar i New York var vi ganska så trötta...Det är en stad som aldrig sover och det är nya intryck hela tiden, kul att ha upplevt åtminstone en del av staden!

Därefter hade vi ett par dagars vila då vi ägnade oss åt shopping...hur nu det kan klassas som vila :)

Sedan tog vi bilen en dryg timme bort till en by där det bodde Amish folk. Folk färdades i häst och vagn och var klädda som förr i tiden, vilken kontrast mot New York!


 I denna lilla byn fanns det en del butiker också, ganska "turistigt" men väldigt mysigt!


Här lagades det sylt och marmelad samt bakades underbart goda Cookies!

 En häst och vagn står parkerad!


Jag och barnen!


Min syster bor ca 45 minuter från Philadelphia. En dag tog vi en sväng dit för att även uppleva den staden. 5,8 miljoner invånare...ingen liten stad med andra ord. Jag blev faktiskt glatt imponerad, det var en vacker stad där stora skyskrapor stoltserade bredvid gamla historiska byggnader!

Vi hann även med ett besök på en Farmers Market när vi var i Philly, vilken upplevelse och vilka dofter :)

Denna "Love" skylten är tydligen ett kännetecken för Philly!

...och så blomstrar kärleken när man är där :)

Barnen framför en ståtlig julgran i Philly!


På självaste julafton började vi dagen med en god frukost, hembakt vörtbröd och härligt saftig skinka. Sen åkte vi till ett historiskt ställe som jag inte riktigt minns namnet på...Forge Valley eller nått...Fin omgivning var det i alla fall...


 Fabian på en av alla kanoner som står kvar på området!


Ett monument för alla som dog i kriget!


 Det stod hur många kransar som helst, till minne av de som stupat i kriget...Vackert men också tragiskt!


Väl hemma igen blev det åka av :)  Svågern min har en super fin Harley som David gärna ville provåka!


 På med skinnstället och iväg...Det var en lycklig David som hoppade av hojen sen och sa att han nog också ska ta MC-kort. Ja, David fyller också 40 nästa år :)



Fabian fick oxå åka med på en tur, jisses vad lycklig han var...Sen var morbror favoriten :)


 Förväntansfulla barn på julaftonskväll!



...även jag är förväntansfull!

 Elva personer innebar att det blev en hel del julklappar...Vackra sådana, inte sant?!?


Nu ska vi se...nu blir det inte så sammanhängande längre men här kommer lite mer smått och gott från de 800 fotona jag har :O
 En cowboy stövel i modell mini mini...

 Tjejligan!



Det sägs att vi är lika, vad tycker ni?!?

 Familjen samlad i Central Park!



...änne en familjebild, tagen av söstra min! Med den vill jag avsluta bloggåret 2010 och önska er alla ett riktigt fint år 2011!!!

God fortsättning på er!!!

10 kommentarer:

mammaxtre sa...

God fortsättning Åsa och tack för bildkavalkaden du bjuder på i detta inlägg. Härligt!

Kram

Mira sa...

Hejsan,
Gott Nytt År Åsa. Fina bilder och en fin resa ni har haft!
Jag har kommenterat många gånger men jag vet inte vart mina kommentarer har hamnat...
Tack för bilder. Känns om vi var med på resan.
Vi har varit sjuka med Joona, jag har ännu ont i halsen. På måndan börjar vi jobba igen. Kanske blir jag bättre. Har inte varit sjukledig...
Kramar och ett gott nytt år hela familjen:)
Mira

Klara sa...

Superfin resume'! Saknar er redan!
Kramar

Hoffmans Design sa...

Välkommen hem.
Av bilderna vilken semester.
Vad kul ni har haft det.
Tråkigt med semestrana att dom tar slut så fort. I morgon sticker vi till Branäs i 5 dagarna. Det skall bli härligt.
Kram

Susanne sa...

Vilken härlig upplevelse!!! och härliga bilder. Jag har också en bild på LOVE-statyn sen jag var där för...hmmmm nu ska vi se????? 8-9år sedan var det nog, året efter "11 september". Hälsade på en barndomskompis som också bor i Philly, närmare bestämt i Amber. Önskar dig ett härligt nytt år!!! Kram

Västmanländskan sa...

Vilken härlig resa!!!!

anna of sweden sa...

Trevlig läsning! ;)

Kram!

ÅSA sa...

Mammaxtre, detsamma till dej! Har haft så mycket att göra sedan vi kom hem...längtar till allas bloggar :)

Mira...kul att höra från dej...har inte fått några kommentarer på ett tag :O Hoppas att ni alla är på bättringsvägen och får ett riktigt bra 2011

Klara...same to you!

Antonija, låter underbart. Vi funderar på en långweekend till Branäs, är det att rekommendera?

Nattsyrran, tack detsamma! Ja den statyn är tydligen speciell för Philly!

Västmanländskan, japp, ni har ju gjort samma resa :)

Anna, tack! :)

Cari sa...

Så kul att läsa och se alla bilderna.
Men med resväskorna - hade de inte berättat för er att man inte ska låsa väskorna då man reser till/från USA? Att de bryter upp dem om de behöver. Det borde ni ha blivit informerade om (vi har slutat låsa väskorna vart än vi flyger).
Önskar dig ett bra 2011.

ÅSA sa...

Cari, tack!!! Nä, jag hade totalt missat det med låsen, de borde ju sagt till när man checkade in...Nu åker en av resväskorna till tippen :( God fortsättning till dej också!!!