tisdag 23 december 2008

Koh Lanta

Ja sa ar vi da i Koh Lanta, anlande i sondags och nagra timmar senare kom familjen F! Saaaa kul att traffas efter en vecka pa skilda platser.

Vi kom ifran ett fantastiskt lyxigt stalle och tyckte val att hotellet Southern Lanta Resort var si sa dar...Vart forra hotell var ju valdigt flott och rent och har kanns valdigt budget... En liten bungalow...inte sa ren, skrangliga dorrar och inga fonster... Dessutom en air condition som man bara kan valja att ha pa riktigt kallt eller helt avstangd och hur det blir da kan ni nog rakna ut.

Familjen F hade tydligen bott pa ett riktigt lagbudget forra veckan for de stormade in och sa ohhh sa fint...vilken skon sang..... Det kanske inte var sa bra att borja med ett lyxigt hotell...skulle borjat nerifran och arbetat sig uppat. Na val...det har sin charm det ocksa...

I sondags slappade vi mest och kollade omgivningen...hade hort att det skulle vara stenigt och grumligt i havet men just dar vi bor sa var det kristallklart vatten och inga stenar...nagra maneter dyker upp da och da sa man for ha koll pa laget nar man badar.

Igar bestamde jag och Catarina oss for att vara lite nyttiga pa semestern ocksa... Varje dag ska vi ga en timme langs stranden...det gjorde vi igar och jisses vad jag brande mej, det var forsta gangen jag brande mej sedan vi kom hit...

Igar kvall tog vi en Tuk Tuk in till Saladam som ar den stora byn har pa on. Masta saga att jag fortfarande inte har vant mig vid att aka tuk tuk...Catarina fangade mej pa bild igar kvall och jissses vad vi skrattade. En nagot spand Asa som klamrar sig fast i kanten pa tuk tuken...far jobba med det...det behover ju inte synas utat, hi hi...

Val inne i Saladam sa var det billigare shopping an har i Klong Dao Beach, vi skulle kopa var sin present till alla i familjen F for ca. 250 THB. Jisses vad det prutades....man vill ju fa lite for pengarna men i arlighetens namn sa ar ju inte 62 SEK mycket...

Vi gjorde ocksa ett besok i en mataffar darinne och det var halva priset mot supermarketen har vi bor...storshoppade bade mat, snacks, shampo, dryck.... Sen blev det tuk tuk hem till hotellet igen dar jag satte mej och slog in julklappar...kanns markligt att det ar julafton imorgon...Formodar att ni andra har mycket att sta i innan ni kan sla er ner framfor julgranen imorgon och bara njuta.

Just det...kom pa en kul sak att beratta...igar nar vi skulle ata lunch sa bestamde vi oss for att ga uppat den stora vagen nar vi skulle ata, trodde att det kunde vara billigare an att ata pa strandrestaurangerna. Manga restauranger var stangda mitt pa dagen men nar vi antligen hittade en sa slog vi oss ner dar. Stekt ris kostade 35 THB dvs. 6,50 sek...billigt eller... David och Henrik ville ha en stor ol och da fragade kyparen en kollega nagot och sen brande han ivag pa sin moppe och kopte ol i en annan affar...tror nog att det var muslimer som agde den restaurangen for de for egentligen inte servera ol... Fabian och Marcus ville har korv med mos...inte nagot jag kande var sa bra att ata i detta land men David tycker att jag ar tramsig sa visst..Fabian fick val ata det da da.

Alla vi andra fick in var mat ganska sa snabbt...nar vi hade atit upp sa kom samma kille tillbaka pa moppen med en pase potatis i handen. Hjalp tankte vi....ska han stalla sig och koka potatisen no ocksa...

Vi satt dar en timme innan pojkarnas korv med mos kom in... En illrod korv och en skum mos... Om de at det...vad tror ni....nix...och vem var inte gladare an jag over det, hi hi...

Oj, detta kan nog bli lite rorigt...skriver och skriver utan att lasa...hoppas i alla fall att ni far lite ut av det. Nu ska jag ta och hamta min handduk och ga ner till den stora fina stranden och borra ner mej i den kritvita sanden...sen blir det nog nagra dopp i det klara, fina varma vattnet!

Julafton imorgon...kanner ni er redo

1 kommentar:

Västmanländskan sa...

Hoppas ni får en riktigt god jul i solen!