torsdag 5 juni 2008

Mercado!

Idag var det den stora marknadsdagen i Carcavelos! Själv så shoppade jag två tröjor och ett par skor, maken min shoppade loss ordentligt och det tillhör inte vanligheterna!

Sen skulle vi åka och handla mat och tyckte det var onödigt att köra tillbaka till Cascais så vi skulle gena. Men som man säger genväg blir senväg...vi snurrade runt , runt och till sist visste vi inte var vi var. Man hittar en stor väg som sedan går över i en liten knagglig väg och plötsligt är man i en återvändsgränd. Suck...efter mycket om och men så hamnade vi rätt! David tycker att han har ett väldigt gott lokalsinne men tydligen inte alltid, skönt att även solen har sina fläckar :)

Väl i mataffären så stod vi inför nästa bekymmer! Vi hade tänkt att grilla idag och gick och valde i köttdisken. Problemet är ju att man inte vet vad man handlar och Anna hade varnat för hästkött. Vi slog till med nötkött men vad för slags nötkött vi köpt har vi ingen aning om. Köpte tre olika slags nötkött för att vara på den säkra sidan! Att piffa till måltiden är inte så lätt när man inte fattar språket. Jag frågade efter yoghurt att ha i matlagning och blev hänvisad till granngången. Kanon! Där fanns typ 100 olika sorters yoghurt (om inte mer...) men inte 17 hittade jag Lindahls grekiska eller turkiska yoghurt! :)

Om en liten stund är maten klar och det ska bli spännande att se om det är ätbart! Köpte givetvis några flaskor vin, som jag heller inte vet hur de är...men dricker gästerna tillräckligt mycket så smakar det nog fantaaaasiskt!

Inga kommentarer: