torsdag 29 oktober 2009

Framme i Blekinge!

Igår var en intensiv dag...Tåget från Göteborgs Centralstation avgick 7,27 beräknad ankomst till Malmö Centralstation kl. 10,19.

Eftersom vi inte skulle byta tåg denna gången så hade jag inte packat så förnuftigt...skulle ju ändå bara lasta ut sakerna från tåget direkt in i mamma och pappas bil.

Strax före Laholm ropar man ut ett meddelande i högtalarna. Vi fick veta att tåget framför oss kört mot rött ljus och det hade hänt någon slags olycka så att all trafik stod stilla.

SÅ, vi skulle istället få åka med buss från Laholm till Ängelholm där vi åter skulle hoppa på ett nytt tåg som skulle ta oss vidare till Malmö. Tack vara duktiga barn så fixade vi omställning bra...Men alla är inte lika flexibla, det är vid sådana här tillfällen som folk visar vad de går för, det är djungeln lag som gäller.

När vi gick från bussen till det nya tåget så satte folk sig där det var plats...Men vad tror ni då vissa gör?!? Jo, börja tjafsa om platserna, de skulle minsann sitta på samma nummer som de hade gjort på föregående tåg...Det kändes liksom inte som ett alternativ eftersom detta ju faktiskt var ett helt nytt tåg...Men, men, efter en del tjafs bland medpassagerarna åkte tåget vidare med Malmö som destination...

Jag gjorde en del reflektioner när jag satt där på tåget...bland annat att personalen var urusel på engelska. När konduktören skulle ta biljetterna från ett par Japaner så hörde jag honom säga på knagglig engelska;

"Nå...aj nid jår mäjn tickets...this is jår plats ticket" :)

Det förvånansvärda var att informationen om olyckan och byte från tåg till buss endast gick ut på svenska...Jag fick agera tolk åt några nederländare som inte hade en susning om vad som hände!

Nå, väl framme i Malmö något försenade så möttes vi av mamma och pappa. Vi hade en trevlig dag med lite shopping och sen blev det lunch på Jensens Böfhus...

Vi var inte framme i Blekinge förrän vid sju på kvällen, då var vi alla ganska så möra.

Efter en god natts sömn steg jag upp vid sju för att gå en härlig skogspromenad med mamma och pappa.

SÅ, här sitter jag nu och ska ta tag i resten av dagen! Ha en underbar dag!!!

1 kommentar:

Caroline sa...

Later harligt! Ha en trevlig minisemester!!