torsdag 2 juli 2009

Jag blir berörd...

När jag har samtalspatienter så visualiserar jag ibland. Eftersom jag jobbar med kognitivt förhållningssätt så är det mycket kring sambandet mellan våra tankar och känslor...plus så mycket mer givetvis.

Många patienter som inte mår bra har väldigt många negativa tankar. Jag brukar göra en liknelse vid att det flyter en massa löv på en liten bäck, alla löven symboliserar tankar. Plockar man upp ett löv (tanke) så får man stanna upp och se om det är en tanke man ska ta till sig eller om man ska lägga tillbaks det i vattnet igen och låta det flyta vidare på bäcken...

Hängde ni med??? Kanske inte! Men hur som helst så brukar många patienter ta till sig den liknelsen och idag när en av mina patienter kom så hade hon en present med sig till mig.

Kan ni gissa vad det var? Jo, hon hade gjort ett jätte fint löv i fin-cement till mig, ett ljuvligt fint fat. Gissa om jag blev berörd!

2 kommentarer:

Klara sa...

Det var ju helt fantastiskt omtänksamt!

"nettan" sa...

Hej tjejen!
Idag går du äntligen på semester va gött för dig. Av erfarenhet sedan 1 v så är det fantastiskt.
Kör lugnt nedåt.
Vi hörs kram från "Nettan"
PS hälsa jobbar kompisarna ge Elisabeth en kram från mig DS