fredag 1 maj 2009

Fredagsreceptet


Måste erkänna att jag har blivit lite slarvig med fredagsrecepten. Hittade dock detta receptet på arla.se som jag tänkte vi skulle testlaga imorgon eller på söndag. Smakerna låter spännande och lite nytänk till laxen...


Grillad chutneylax med chili och limesås
Ingredienser 4 port

4 bitar laxfilé med skinnet kvar, ca 600 g
1 tsk salt
2 små lime
4 färska gula lökar
2 paprikor
2 msk Arla smör-&rapsolja

Chutneysmör:
2 msk stark mango chutney
2 msk Arla smör-&rapsolja
3 dl Kelda sås Chili Lime

Gör så här

Salta laxen. Dela lime och lök i halvor. Kärna ur paprikan och skär stora bitar. Pensla fisk och grönsaker med smör-&rapsolja.

Grilla laxen med köttsidan ned ca 1 min över glöden. Vänd och grilla med skinnsidan ned 6-7 min. Grilla samtidigt grönsakerna på båda sidor och limen med snittytan ned. Rör ihop mango -chutney och smör-&rapsolja. Värm såsen under omrörning i en kastrull. Bred mangosmöret på laxen och servera med sås, grönsaker, lime och bulgur. (bulgur är inte min favorit så jag ska nog testa ris eller helstekta potatisar istället.. )
Vad tror ni, kan det vara smarrigt???
(både recept och bild är lånade från arla)

Inga kommentarer: