onsdag 21 januari 2009

Blogghjälp...

...behöver jag!!!

Kära bloggläsare, jag behöver hjälp....med ett recept! På lördag kommer mina svärföräldrar på besök och då ska vi bjuda på god mat! Till förrätt blir det .............. ............. (kan ju inte skriva vad det blir OM de läser bloggen...) till huvudrätt hade jag tänkt mej någon slags lax.

Jag har ett flertal gånger fått spännande lax när jag varit på restaurang och ätit. De bakar en laxfilé bit i ugnen med typ pesto, eller parmesanost....Nu skulle jag vilja göra en sådan lax, med ett litet täcke över sig, hänger ni med? Problemet är att jag inte har något bra recept så nu hoppas jag att NI har det!

Snälla, snälla, maila mej då så fort som möjligt! Tack på förhand! ASABlogg@gmail.com

11 kommentarer:

Anonym sa...

Önskar jag kunde hjälpa dig men jag e inte de den vassaste kniven i köket!

Caroline sa...

Eeeh....lax!!!jag maste tanka!

ÅSA sa...

Hrm...jag kanske skulle göra Carolines kycklinggryta istället :D

Anonym sa...

Recept på Harriets laxgratäng, supergod! Fast nu kanske du kan döpa den till Malins laxgratäng... :-)
6hg laxfilé utan skinn
1 purjo
1 rödlök
1,5 hg rökt lax
2 dl vispgrädde
2,5 dl creme fraice
1 dl vitt vin
salt, peppar

Lägg laxfiléerna i en smord form. Salta och peppra. Hacka och stek rökt lax, purjo och rödlök. Lägg röran på laxfiléerna. Häll på vinet. Blanda grädde och creme fraiche och häll över. 15-20 min i 225 grader.
Smaklig måltid!
kram Malin

ÅSA sa...

Slurp!!! TACK Malin, det låter verkligen supergott...DET ska jag göra på lördag, med duschessepotatis till! Visste inte att du var en sån fena i köket ;) Nu blir det absolut Malins Laxgratäng istället! Vad brukar du ha till, potatis??? När reser ni? Har du sett bilderna på bloggen, du kan klicka på ett album så ser du lite fler bilder :) E lite avis!

Anonym sa...

Pressad potatis är ju alltid gott :-)

Jag har sett bilderna, det ser jättefint ut och jag längtar verkligen!!! Vi åker den 15 mars och nu har nedräkningen börjat på allvar!
kram

ÅSA sa...

Ditt recept hamnar under fredagsreceptet en vecka om det är ok! Det är ju inte många veckor kvar nu...åker ni ensamma? Ta med en flaska vitvinsvinäger, behövs mot maneterna... Tullen undrade vad jag skulle med det till...klart misstänkt att ha en flaska vinäger i bagaget :) David undrade om jag bjudit hem er...har ni fullt upp innan ni åker? Kramis

Anonym sa...

Vi åker med Ingela och Hebbe + deras två barn som är i samma ålder som våra. Det känns rätt tryggt att vi inte åker helt själva

Vi har rätt mycket framöver men är lediga 13 februari....
kram

ÅSA sa...

Är det DEN Ingela??? Alltid bra att ha kompisar med till barnen...då underhåller de sig lite själva :) 13 februari är vi inte hemma, är i Blekinge eftersom det är sportlov...inga andra helger lediga??? Annars får det bli en grillning till våren! Hoppas att ni får det riktigt skönt! Vilket hotell och strand ska ni bo på? Kram

Anonym sa...

Jäpp, DEN Ingela är det :-)

Tyvärr är det fullknökat på alla andra helger fram till resan så vi får nog sikta in oss på en grillning till våren istället... när vi är bruna och fräscha :-)

Jag ska gå på steppen ikväll 18.30, hänger du med?
kram

ÅSA sa...

Hälsa DEN Ingela, det var ju år och dar sedan vi sågs...

Fullknökat, det låter som att ni har det bra :) Ingen stepp för mej, ska iväg och springa lite i gymmet nu så vi kan få duscha och bada bastu :) Kram Kram Hälsa Den Ingela så gott...