lördag 27 december 2008

8 dagar kvar...

...till hemresan!

Ja tiden gar fort nar man har semester!!! Igar var det tankt att vi skulle ut pa elefantsafari men som sa manga ganger tidigare sa fick vi andra planerna, Ida var magsjuk. At pa ett skumt stalle kvallen innan och vips sa kom magsjukan som ett brev pa posten.

Ida var dock pa benen igar kvall sa da akte vi in till Saladam och at middag pa en restaurang som vi blivit rekommenderade. Pa-Pa s, en svenskagd restaurang men i riktig thailandsk stil. Den lag byggt ut pa palar over vattnet, vaxter overallt och himla mysig stamning...det var till och med vantetid for att fa bord. Jag at fisk, med gronsaker och ris...inte sa dumt.... Sen blev det en tuk tuk hem till Southern Lanta Resort igen eftersom alla var ganska sa trotta!

IDAG har vi dock varit pa elefantsafari. Vi hamtades upp med en pickup utanfor hotellet klockan 11. Jisses...vilka risker man tar i det har landet.... Hemma ar man sa himla noga med att barnen ska ha bilkudde och sakerhetsbalte. Idag satt vi alla 8 uppflugna pa ett flak pa en pickup, dock pa bankar som fanns langs sidorna....dock med losa saten.... Dessutom ar det plattan i mattan, man kor om i kurvorna och tutar, kommer det nagon som kommer det nagon... Nar vi efter ca 30 minuters bilfard narmade oss safariet sa var det riiiiiktigt branta och smala vagar....lite felbedomning sa.... MEN chaufforen hade nog kort dar ett antal ganger tidigare...tror jag i alla fall. Jag hade gatt och varit orolig for elefantturen men det kandes som en baggis jamfort med bilturen.

Val framme sa bad de oss sitta ner en stund och vanta sa skulle elefanterna snart komma... Vi befann oss mitt ute i buschen och det fanns trad, trad och ater trad....och en liten hydda forstas dar lilla kontoret var...och sa var det en plata med en stege upp .. nar elefanterna kom sa forstod jag vad det var for nagot, hi hi...

Tre elefanter var bestallda till vart sallskap... Forst kommer den ena, lilla Dumbo, sen kom tva bjassar.... Hrm...klump i magen nej da... Jag, Catarina och Astrid skulle rida pa Dumbo...upp for stegen och sen fick vi sakta kliva ut och satta oss pa en skrangligt skinnsate som var fastsurrat pa Dumbo... Om jag sag radd ut nar jag akte tuk tuk harom dagen sa sag jag nog mer skraj ut idag....Det skumpade och skumpade och det lutade uppat och nerat...man kunde knappast koppla av utan man fick halla fast sig for kung och fosterland sa man inte akte av i nerforsbackarna. Lilla Dumbo behovde kissa ocksa...inget man stannar for...kissade i farten och jag sager bara Niagarafallet, slang dej i vaggen...

Efter 30 minuter pa elefantryggen sa kom vi fram till en liten servering mitt ute i ingenstans, vi fick kliva av och ga pa toaletten...om man nu kallar ett hal i golvet for toalett!!!

Sen kom det riktigt mysiga, vi fick en guide som ledde oss genom djungeln, vi klattrade over stenar, nerfallna trad och vattenfall, riktigt exotiskt. Forst kom vi fram till en stor grotta med massor av fladdermoss, hur coolt som helst. Sen begav vi oss vidare till ett litet vattenfall dar barnen och mannen badade, jag och Catarina sprang runt och forevigade allt med kamerorna. Pa vagen tillbaka motte vi en stor orm, svart och vit randig, jatte fin men kanske ocksa farlig. Det fanns apor i traden och lite exotiska blommor har och dar. Jag fotograferade mycket sa jag lovar att lagga ut bilder nar jag kommer hem!

Val tillbaka till den lilla serveringen igen sa bjods det pa vatten och bananer fran deras bananplantage. En stund senare kom Dumbo & Co igen sa da bar det av hemat...Ytterligare 30 minuter senare och lite mer om i rumpan och ryggen sa var det dags att saga adjo till Dumbo! Elefantforaren tyckte att Dumbo var olydig och bet...ja BET till Dumbo i orat, det gillade inte dumbo som skrek till... Usch...stackars sma elefanter som vandrar fram och tillbaka med turister pa ryggen hela dagarna...

Vi overlevde hemresan med pickupen ocksa och val framme pa hotellet var vi hungriga eftersom vi inte atit sedan frukost. Nu har Catarina och jag badad och gatt en promenad och mannen har provat sina kostymer som haller pa att tillverkad!

Imorgon blir det en dag har pa Klong Dao Beach och pa kvallen har vi bokat bort pa Pa Pas. Pa mandag bar det nog av med Speedboat till Phi Phi oarna, vi ska forsoka chartra en egen bat!

Det vi borjar langta efter nu ar svensk mat...allt smakar likadant efter ett tag och det spelar ingen roll om man valjer olika restauranger, alla erbjuder exakt samma mat!

Nu ska jag ta mej en Breezer och satta mej och lasa lite pa altanen!

Hur har ni det dar hemma

Kram pa er och hoppas ni orkar lasa trots saknade av vissa bokstaver...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Roligt o läsa...jag längtar inte dit..!! Min dotter varit dit 2 ggr. Men blir kul o se bilder hur ni haft det sen1 Kram Maggan

anna of sweden sa...

Det låter som att ni har en väääldigt händelserik resa. Ska bli kul att få se lite bilder sedan! :)