måndag 21 april 2008

Radiokändis!!!

Ja, idag är det alltså Dagen med stort D! Sprang som en skottspole hela förmiddagen, hade kontakt med facket, bemanningsföretag och alla mina kollegor...Blev förvarnad av facket att media fått mitt namn och att det kan tänkas att de kontaktar mig. Mycket riktigt, efter fikat kallade sekreteraren och sa att det var en reporter som ville prata med mig.

Hjälp...han berättade att han ringde från Sveriges Radio P4 och undrade om han fick vara med när vi gick i strejk klockan 12? Självklart fick han det, han frågade också om han kunde få komma en kvart innan och vara med mig då men det sa jag nej till! När vi la på så sa han att jag kunde hålla utkik efter en man med skägg i sina bästa år (tål att diskuteras...)

Klockan 12:00 gick vi alla ut gemensamt, jag och en kollega med gula reflexvästar och ordensband över skuldran. Radiomannen mötte upp och frågade hur det kändes. Sen höll han på att ringa till Ekot (du vet nyheterna) stup i kvarten och det slutade med att han ville ha oss i direktsändning. Jag och en kollega blev utvalda att svara på hans frågor, det är ju inte varje dag man står med en jätte mikrofon framför nosen.

Men det gick faktiskt riktgt bra måste jag säga, hon på facket berömde oss och sa att det bara är början, jag kommer att vara medievan när detta är slut :)

Det var ganska trevligt att sitta strejkvakt i början, restaurangen som finns där jag jobbar kom ut och bjöd oss på kaffe. Patienterna kom fram till oss och uttryckte sitt fulla stöd, flera stycken sa att nu fick vi inte ge oss!

Sen finns det ju alltid en del folk som inte riktigt fattar vad man ska och inte ska göra. En man kom fram till min kollega och bad henne kolla honom i armhålan, han hade ett märkligt märke där. En annan tjej undrade om vi var sjuksköterskor och ville också ha råd, båda två blev hänvisade inte till vårdcentralen.

Imorgon väntar en ny dag som strejkvakt och då ska jag försöka komma ihåg kameran!

Inga kommentarer: